+45 93 99 98 57

kontakt@affiliater.dk

Sådan laver du et godt reklamebanner

 

Reklamebanner

Reklamebannere er en fremragende metode, til at markedsføre din virksomhed eller din virksomheds produkter – hvad end om du ønsker at sælge flere produkter eller at skabe en større brand awareness.

Reklamebannere kan både anvendes på digitale medier, såvel som i den virkelige verden. I dette blogindlæg vil vi kigge nærmere på de bannerreklamer, der anvendes i digitale sammenhænge. Disse reklamenbannere støder du tit på, på sociale medier eller på websites, hvor banneret er en del af en affiliate marketing kampagne. Disse bannere indeholder ofte et indbygget link eller andre dynamiske features, så brugeren har mulighed, for at gå direkte fra banneret til et website.

Partner-ads og bannere

Partner-ads, som er det ledende affiliate netværk i Skandinavien, arbejder med reklamemateriale i form af grafiske reklamebannere. Banneret kan indeholde slogans, call-to-action tekster, fremhævede produkter og tilbud.

Partner-ads understøtter grafiske bannere i formaterne .jpg, .gif og .png.

(https://www.partner-ads.com/)

Bannerstørrelser

Hver platform har sine egne specifikationer for bannere, og standard størrelserne varierer dermed alt efter, hvor banneret skal placeres. De mest almindelige størrelser på Google og Facebook er eksempelvis ikke de samme størrelser, som Partner-ads anbefaler.

Parnter-ads anbefaler, at du benytter følgende standardstørrelser i desktop: 160×600, 300×250, 300×600, 728×90, 930×180, 930×600, og følgende størrelser i mobil: 320×50, 320×160, 320×320.

Hvorfor skal man gøre brug af et banner?

Der er mange gode grunde, til at gøre brug af et reklamebanner. Først og fremmest er det en god og let måde at skabe leadgenerering, og dermed øge trafikken til websitet. Hvis reklamebannerne er kreative nok, vil de friste brugerne, til at klikke videre til annoncørens website. Derudover kan det også være en fordel at gøre brug af reklamebannere, hvis man ønsker at skabe flere konverteringer og øge sit digitale salg. Gode, online bannere, vil nemlig friste brugerne, til at købe relevante produkter.

MEN… hvordan laver man så et godt banner, der både øger leadgenereringen samt skaber flere konverteringer? Det kan du blive klogere på nedenfor, hvor vi vil præsentere dig for en række råd, til at udarbejde et godt banner.

#1: Kend din målgruppe

Først og fremmest bliver du nødt til at kende din målgruppe, deres adfærd og hvordan du kan fange deres opmærksomhed. Måske har du allerede et godt indblik i din målgruppe? Hvis ikke, kan du med fordel foretage en målgruppe- eller forbrugeradfærdsanalyse.

#2: Kortlæg budskabet

Før du begynder at lave et reklamebanner, skal du udarbejde en strategi for, hvilket budskab, der skal ligge bag dine bannere. Her skal du huske at have din målgruppe in mente, når du udvikler den endelige strategi.

#3: Enkelhed fremfor alt

Uanset hvilken størrelse du anvender til dit reklamebanner, skal du undgå at udfylde banneret med nytteløst indhold. Du skal udelukkende holde dig til det mest relevante indhold, da du ellers vil risikere at forvirre brugeren. Enkelt design er ofte det mest effektive, når du ønsker at sende et specifikt budskab til brugeren.

#4: Velformuleret indhold

Som udgangspunkt skal dit banner have en enkel overskrift og en kort, beskrivende brødtekst. Det er vigtigt, at dit indhold er velformuleret, så brugeren let kan forstå dit budskab. Husk desuden at kontrollere dit indhold for stavefejl!

#5: Billeder eller illustrationer

Det er en god idé at anvende billeder eller illustrationer på et banner, da de er iøjnefaldende, og vil fange brugernes opmærksomhed. Billedet eller illustrationen skal dog stemme overens med dit mål med banneret. Hvis du eksempelvis ønsker at markedsføre et specifikt produkt, vil det være en fordel at sætte et billede ind af selve produktet.

#6: Call-to-action (CTA) knap

En CTA-knap er et vigtigt element, når du udvikler et banner. Det er denne knap, der skal få brugeren, til at udføre en bestemt handling.

Du tænker nok, at det ikke kan være så svært at lave en CTA-knap, men det er faktisk sværere end man lige går og tror. Dette skyldes, at der er en række psykologiske elementer, der spiller ind i knappens udformning. Derfor skal du nøje tænke over farvevalg samt knappens tekst og placering.

Knappens farve skal være iøjnefaldende, og skille sig ud fra de andre farver på banneret. Knappens tekst skal være beskrivende, og informere brugeren om, hvad der sker, når der klikkes på knappen. Til slut skal knappen placeres, hvor det giver mening at opfordre til handling. En god huskeregel er at placere knappen centreret eller højre justeret, i forhold til indholdet.

Hvis du er i tvivl om, hvor effektive dine CTA-knapper er, kan du med fordel opsætte dine knapper i en splittest. På den måde kan du hurtigt få et overblik over, hvilken knap, der vil skabe flest konverteringer.

Program til udvikling af bannere

Nu er du blevet klogere på, hvordan du kan udvikle et godt banner, og er mere eller mindre klar, til at gå i krig med det. Men inden du kan gå i gang, skal du selvfølgelig vide, hvilket program, du kan benytte.

Hvis ikke du er kendt med Adobes programmer, vil vi hos Affiliater anbefale, at du bruger Canva. De tilbyder en gratis version, hvor du stadig har mulighed, for at udfolde dig kreativt, uden at skulle lade dig begrænse. Canva har også en række forskellige templates, som du kan benytte i dit design.

Du kan oprette en gratis profil her https://www.canva.com/