+45 93 99 98 57

kontakt@affiliater.dk

Forskellige måder affiliate marketing kan benyttes på

Forskellige typer affiliates

Skrevet af Oliver Kold | 29.09.2022

Der findes mange forskellige typer affiliates, vi har derfor valgt at skrive dette blogindlæg, for at skabe et overblik over dem, og for at påvise at mulighederne næsten er grænseløse indenfor området.

Oversigt over dette blogindlægs 15 forskellige måder affiliate marketing kan benyttes på:

  1. Paid social ads (diverse SoMe-kanaler)
  2. Remarketing
  3. Medlemsklubber, fordelskort og cashback sites
  4. Banner affiliates
  5. Rabatkode-sider
  6. Sponsorerede artikler
  7. Influencers
  8. Google search ads
  9. Shopping ads affiliates
  10. Prissammenligningskanaler
  11. Ønskelister
  12. Afbetalings affiliates
  13. Udsalgs- og dealssites
  14. Native advertising
  15. Content affiliates
  16. E-mail marketing

#2: Remarketing

Remarketing er når man bliver udsat for den samme reklame flere gange, eller efter man har set på et produkt på en hjemmeside. Et eksempel på remarketing kunne være, at man har været inden på en hjemmeside, for at kigge på et par sko, hor man så belsutter sig for ikke at købe dem. Herefter besøger man f.eks. en nyhedsside, for at læse om dagens nyheder, og de selvsamme sko, som man lige har kigget på, popper op igen som et banner.

Remarketing er med, til at sikre, at man opnår den mest optimale omsætning ud af de besøgende på ens hjemmeside.

#3: Medlemsklubber, fordelskort og cashbacksites

Fordels- og medlemsklubber er yderst populære i Danmark. Det sammen kan endnu ikke siges om cashbacksites, dog er det et område, der er i vækst.

Medlemsklubber, fordelskort og cashbacksites giver medlemmerne mulighed, for at modtage rabatter eller optjene points, som senere kan benyttes, som betaling for en vare.

#5: Rabatkode-sider

Der findes to forskellige former for rabatkode-sider:

  1. Driver trafik ind via SEO (søgemaskineoptimering). Dette gøres ved søgninger på rabatkode + din virksomhedsnavn.
  2. Skaber nye kunder. Et eksempel på denne form for rabatkode-side kunne være Global Savings Group, som driver rabatkode-siderne på Jyllands Posten og Ekstra Bladet.

Det anbefales, at man benytter den anden form for rabatkode-side, da man selv kan lave en underside som har rabatkoder på sit eget site. Den anden form for rabatkode-sider annocerer derimod inde på aviserne for rabatkoder og rabatkode-sites.

#6: Sponsorerede artikler

Sponsorerede artikler er en annonce, som ligner en klassisk artikel. De kan både publiceres i online og offline nyhedsmedier, f.eks. på nyhedssites og i fysiske aviser. Fordelene ved disse artikler er, at de på en måde er “skjult” reklame, da de ligner en almindelig artikel, og fordi produktet kan beskrives i henhold til både nogle dybdegående, men også kreative vinkler.

Danske medier er begyndt at være åbne, for at skrive affiliateartikler, hvilke er en utrolig spændende mulighed for dig som annoncør.

#7: Influencers

Sponsorerede artikler er en annonce, som ligner en klassisk artikel. De kan både publiceres i online og offline nyhedsmedier, f.eks. på nyhedssites og i fysiske aviser.

Influencers er privatpersoner på sociale medier, som har en følgeskare. De kan med fordel benyttes, når man skal have promoveret et eller flere af sine produkter.

Influencers har ofte et behov, for at være i besiddelse af dit produkt, så de kan udarbejde content med det (lave film og tage billeder).

Derfor er der som regle et behov, for at sende dem produkterne gratis elelr sørge for, at de kan købe dem til indkøbspris eller lignende.

#8: Google serach ads

Google search ads (førhen kaldet AdWords) er de annoncer, som vises på Google, når man søger på et bestemt søgeord eller en bestemt søgeadfærd. Når man benytter sig af Google search ads vil det med andre ord siges, at dine produkter og/eller services bliver vist, når brugerne søger på ord, der er relevante for din virksomhed.

Man kan vælge at benytte én eller flere affiliates i forbindelse med at køre Google search ads. Det er dog vigtigt, at man ikke selv kører Google search ads på generiske søgeord, samtidig med, at man benytter en affiliate. Eftersom man derved vil konkurrere mod ens tilknyttede affiliate i forbindelse med salg, af ens egne produkter og/eller services.

Hvis man ikke selv har mod på at sætte sig ind i og løbe risikoen i forbindelse med Google search ads, så er det oplagt at få en affiliate, til at gøre det. Det anbefales, at man tilknytter en affiliate af gangen og hjælper til, ve at dele søgeord data og andre relevante informationer.

#9: Shopping ads affiliates

Shopping ads affiliates er affiliates, der sørger for, at ens produkter bliver lagt op på Google shopping, så de fremvises, når en bruger søger på et bestemt søgeord eller en bestemt søgeadfærd.

Shopping ads er i disse år i en rivende uvikling. Når veldrevende webshops udnytter shopping ads affiliates, så resulterer det næsten altid i en kraftig øget omsætning.

Hvis man har i sinde at benytte shopping ads affiliates, så er det essentielt, at man har et produktfeed knyttet til sine produkter.

Det er vigtigt at nævne, at affiliates, der benytter Google shopping ikke konkurrerer med dine nuværende eller kommende Google shopping kampagneres klikpriser. Dette skyldes et retssag tilbage i 2018, hvor Google var nødsaget, til at lave deres system om – således at Google nu kan se, at kampagnen kommer fra den samme webshop.

#10: Prissammenligningskanaler

Prissammenligning er kanaler som sammenligner priserne på produkter fra flere forskellige udbydere, f.eks. Pricerunner. Deres overordnede formål er at fremvise de billigste produkter til forbrugerne.

Når man benytter prissammenligningstjenester, er det essentielt, at man har et produktfeed knyttet til sine produkter.

#11: Ønskelister

Når der sendes ønskelister ud til familie og venner, så viser forskning, at varen som regel købes i den shop, som der linkes til. Derfor kan der med fordel drages nytte af ønskelister.

Annoncører med ønskelister tilbyder ofte pakker med markedsføring inkl. nyhedspromovering mv. Et af de mest velkendte eksempler på en ønskeliste, er Ønskeskyen.

#12: Afbetalings affiliates

Afbetalings affiliates er services, som giver forburgeren en mulighed, for at købe nu og så betale på et senere tidspunkt. Her er ofte tale om kassekredit, som betyder, at kunden har yderligere kredit hos udbyderen. Denne kredit kan så benyttes i andre shops, som tilknyttet til det pågældende site.

Viabill er et eksempel på en afbetalings affiliate

#13: Udsalgs- og dealsites

Udsalgssites er især gode at benytte, når man være sikker på at få udsolgt. Et eksempel på et udsalgssite kunne ære Lagersalg.com.

Dealsites er gode at bruge, når man har særelige tilbud på produkter og produktpakker. Sweetdeal og All2day er eksempler på dealsites.

#14: Native advertising

Native advertising er en reklame som f.eks. ligner en typisk artikel inde på nyhedssite (man kan sige, at den blender ind i sine omgivelser), så læseren/forbrugeren ikke bliver distraheret af, at reklamen ser anderledes ud end resten af indholdet på siden. Når læseren/forbrugeren så klikker på reklamen, bliver de omdirigeret ind på annoncørens hjemmeside. 

#15: Content affiliates

Et eksempel på content affiliates kunne være affiliates som f.eks. udarbejder artikler såsom “bedste cykler”, “cykel test/anmeldelse” osv.

Content affiiates er gode, til at skabe kunder for dig, som du med sandsynlighed ikke selv ville have skabt, da de fanger potentielle kunder, som er helt i starten af deres købsbeslutningsproces.

Hvis man vil have sit produkt i fokus hos disse affiliates, kræver det, at man har et konkurrencedygtigt affiliateprogram.

#16: E-mail marketing

E-mail marketing går i bund og grund ud på, at publisheren har en række læsere tilknyttet til en e-mail liste/nyhedsbrev. Disse beskeder kan sendes til de interesserede læsere på en ugentlig eller månedlig basis. Indholdet af disse e-mails kan variere en del, de kan f.eks. indeholde tips & tricks eller tilbud på et produkt. Det er her affiliate marketing kommer ind i billedet, da man kan indsætte et affiliate-link i mailen, og tracke om læseren foretager sig et køb på annoncørens webshop.   

Har du brug for hjælp? Så gør brug af affiliate management

Affiliate management er et konsulentbureau, der håndterer flere forskellige affiliates for dig, på samme tid, og sikrer dermed, at du kommer ud på flere forskellige kanaler. Hvilket. er særdeles effektivt, hvis man ikke selv har tid og overskud, til at gøre det. Desuden sikrer de, at dine produkter/services kommer ind på de rette kanaler, da de både har erfaring indenfor markedet, kendskab til det og et bredt netværk af affiliates. De vil med andre ord stå for opsætning, optimering og eksekvering af en affiliate strategi.

Affiliater er et eksempel på et affiliate management bureau.