+45 93 99 98 57

kontakt@affiliater.dk

Hvordan kan man forberede sig til mærkedage i Q4?

Reklamebanner

Skrevet af Oliver Kold | 03.11.2022

Q4 eller 4. kvartal (1/10-31/12) har nogle yderst attraktive mærkedage set med markedsførings-øjne.

Under mærkedage i Q4 finder man nemlig: Singles’ Day, Black Friday, Cyber Monday og juleperioden. Det er derfor vigtigt at man har lagt god plan, som man kan eksekvere i denne periode.

Vi vil derfor her komme med tips til, hvordan du kan promovere dig specifikt på hver af disse forskellige mærkedage i Q4.

Singles’ Day

Hvad er Singles’ Day?

Singles’ Day afholdes altid den 11/11 og stammer oprindeligt fra Kina, mærkedagen er ligeså stille og rolig ved at gøre sit indtog i Vesten. Singles’ Days’ hovedformål er at fejre singler med vilde rabatter på alverdens produkter, på grundlaget af at de er singler (det skal dog pointeres at man også sagtens kan sælge til folk som er i et forhold).

 

3 tips til at promovere på Singles’ Day: 

#1: Giv dine kunder Singles’ Day-rabatter

Dette kan gøres på én af de to følgende måder:

1. Giv dine kunder rabat på alle produkter i din webshop.

2. Giv dine kunder “bundle”-rabat det vil f.eks. sige køb én få to.

#2: Udgiv produkter som promoverer selvkærlighed

Pointen med Singles’ Day er at fejre “dig selv”, så dine kunder vil værdsætte produkter som gør lige netop dette. Et eksempel på dette kunne være en t-shirt hvorpå der stod “I Love Myself” eller lign.

#3: Øg dit SoMe engagement

Dette kan f.eks. gøres med en infografik om vigtigheden ved selvkærlighed, sjove memes eller GIFs mht. det at være single, billeder som viser dine kommende Singles’ Day-produkter eller eksempler på hvordan man udøver selvkærlighed.

Black Friday

Hvad er Black Friday?

Black Friday stammer oprindelig fra USA, og holdes på fredagen efter Thanksgiving. Hvilket altså vil sige at Black Friday, altid falder på den fjerde fredag i november. Dagen betragtes derfor af mange som starten på julehandlen.

I Danmark startede webshops for alvor med at forsøge på, at få Black Friday implementeret i 2013. Men det var først i 2015 hvor det for alvor tog fart, denne dag slog nemlig den daværende rekord for den største handelsdag nogensinde i dansk historie og er derfor en af de virkelig interessante mærkedage i Q4. Senere hen er Black Friday blevet udvidet til Black Week, og i 2021 brugte danskerne samlet set 2,2 milliarder kroner i denne uge. 

 

3 tips til at promovere på Black Friday: 

#1: Start med Pre-sale før Black Friday

Start med Pre-sale i starten af november, måske kaster det sig nogle salg af sig allerede inden Black Friday/Week overhovedet er gået i gang.

#2: Tilbyd fri fragt

Udover at “hade” at betale for fragt, så elsker kunder at ting som er gratis. Så fri fragt er som altid, en sikker vinder på en dag som Black Friday.

#3: Hav en timer lige ved siden af dine CTA’er (Call To Actions)

Mange kunder lider af FOMO (Fear Of Missing Out), især på en dag som Black Friday. Så det giver her mening at have en timer som tæller ned, lige ved siden af éns fantastiske Black Friday-tilbud.

Cyber Monday

Hvad er Cyber Monday?

Cyber Monday svarer oprindeligt til webshops’ version af Black Friday, og falder altid på mandagen efter Black Friday. Det skal dog pointeres at både webshops og fysiske butikker i dag, begge holder både Black Friday og Cyber Monday.

 

3 tips til at promovere på Cyber Monday: 

#1: Send en e-mail marketing kampagne

Send en e-mail marketing kampagne til dine kunder om, at Cyber Monday nærmer sig eller allerede er her. Man kan også med fordel slå dette sammen med Black Friday. Så vær’ kreativ.

#2: Indgå et samarbejde med en Influencer

De fleste butikker benytter mere traditionelle markedsføringsmetoder på en dag som denne. Det vil derfor give mening at “teame-op” med f.eks. en Influencer, så din reklame ikke drukner i alle de andre.

#3: Tilbyd dine kunder andre tilbud end på Black Friday

Hvis du kører to forskellige kampagner på Black Friday og Cyber Monday, så giver du dine kunder en grund til at komme tilbage til din hjemmeside om mandagen, på trods af, at de evt. har handlet hos dig om fredagen.

Jul

Hvad er jul?

Som dansker siger dette punkt lidt sig selv: juletræer, nissehuer, æbleskiver, gløgg osv. Men i denne højtid “boomer” salget, og det er derfor vigtigt at du som webshop er forberedt på lige netop dette.

 

3 tips til at promovere på i juleperioden: 

#1: Lav en jule-giveaway på din hjemmeside

Giveaways er altid populære, men de er specielt populære i juleperioden, da det at give ligger i juleånden.

#2: Lav et digitalt julekatalog eller en julegave-guide

Vi har alle siddet og bladret igennem mindst et fysisk julekatalog i vores liv, men det er de færreste webshops der tilbyder en digital version af et julekatalog eller en julegave-guide. Dette vil dermed være med til, at differentiere dig fra dine konkurrenter.

#3: Opdater din hjemmeside i juleperioden

Gør din hjemmeside mere “julet” og dermed hyggelig i december måned, dette kan gøres på et utal af forskellige måder. Så vær’ kreativ.