+45 93 99 98 57

kontakt@affiliater.dk

Tegn på, at affiliate marketing ikke er løsningen for dig (endnu)

Tegn på, at affiliate marketing ikke vil virke på din webshop

Skrevet af Kirstine Østergaard | 19.10.2022

Vi elsker affiliate marketing, fordi det virker og er en omkostningseffektiv måde at bringe dine varer ud i verden. Men selv om vi synes, at affiliate marketing er det geniale svar på de fleste webshopejeres drømme om mere omsætning, så er der webshops, hvor metoden ikke virker (så godt).

Vi deler her vores ”troubleshooting”, så du er godt forberedt og kan få det bedste resultat fra første dag med affiliate marketing. Der kan være benspænd på de indre linier af din webshop, men især også på de ydre linier – i forholdet til dine publishers.

#1: Din webshops infrastruktur skal være i orden

Din webshops infrastruktur skal være i orden og den skal kunne håndtere betydelige mængder af information om din webshops produkter. Produktdata skal være integrerbare med produktfeed til dine publishers ellers bliver styring af affiliate aftalen bøvlet og dine publishers tilsvarende utilfredse for der  enten ikke kan måles eller at det koster urimeligt meget tid at sætte (korrekt) op. Vi anbefaler et PIM system (Produkt Information Management) som sikrer, at dine produktdata ligger ét sted i et format, der kan bruges på tværs af dine kanaler.

#2: Din webshop skal have en kritisk masse besøgende

Din webshop skal have en kritisk masse af besøgende, et vist niveau af ”brand awareness” og et vist niveau af omsætning. For at hente (de dygtigste) publishers ind til dit team skal du fremstå attraktiv – både for dem og for dine kunder. Er du en nystartet webshop kan du derfor ikke regne med at vækste (udelukkende) med affiliate marketing.

#3: Din webshop skal fremstå troværdig og kundevenlig

Din webshop skal fremstå troværdig og kundevenlig – som et sted hvor der er ”styr på tingene”. Kunden skal kunne gennemskue købsflowet og føle sig tryg. Din kundeservice skal være hurtig og effektiv. Dine salgs- og leveringsbetingelser skal være gennemgået og synlige, så din kunde let kan informere sig om betaling, levering og fortrydelsesret. Vi anbefaler at tilmelde din webshop til e-mærket for at signalere, at dine kunder kan handle sikkert hos dig. Et tydeligt e-mærke certifikat på din webshop, skaber værdi for dig allerede fra din webshops første åbningsdag. Vil du optimere din webshop maksimalt, så gå ikke glip af vores indlæg om Tips og tricks til, hvordan du kan skabe en god webshop.

#4: Din webshop skal have et responsivt design

Din webshop skal have et responsivt design. Det betyder, at din webshop skal se godt ud, loade hurtigt og være let at navigere i – uanset om din kunde benytter mobil, tablet eller computer til at besøge siden. Dansk Erhvervs E-handelsanalyse forudser, mobiltelefonen i år overhaler computeren som kundernes foretrukne redskab til online shopping. Så meget desto mere grund til at få optimeret mobilversionen af din webshop. Vær også opmærksom på, at Google ”straffer” din webshops placering i søgemaskinen, hvis mobilversionen af din webshop ikke spiller max på brugervenligt design og hastighed. Fik du forresten læst vores Tips og tricks til, hvordan du kan skabe en god webshop?

#5: Din webshops konkurrencesituation kan spænde ben

Din webshops konkurrencesituation kan spænde ben for en succesfuld affiliate marketing. Hvis du har en meget lav dækningsgrad på produkterne i din webshop, kan du naturligt ønske at holde igen med aflønningen af dine publishers. Men er du for fedtet med procentsatserne til aflønning af dine publishers ønsker de måske slet ikke at tage din opgave. Som hovedreglen skal du huske, at der skal være plads i dit affiliate marketingsbudget til at afregne med både publisher, med dit eventuelt valgte affiliate netværk og med din kunde (som typisk får en rabatkode til din webshop via publisheren).  Her kan du lære mere om hvordan du håndterer dine publishers med stil.

Vil du have hjælp til at navigere i disse benspænd og få affiliate marketing til at virke for din webshop, så kontakt os i dag. Vi tilbyder dig en gratis potentiale screening, hvor vi synliggør, hvor stor forskel vi kan gøre for din webshop med en veleksekveret affiliate marketingsstrategi.