+45 93 99 98 57

kontakt@affiliater.dk

Tips og tricks til, hvordan du skaber en god webshop

webshop

Skrevet af Isabella Hilarius Nielsen | 06.10.2022

I dette blogindlæg vil vi komme med en række tips og tricks til, hvordan Du kan udvikle en god webshop, som vil generere salg. Der er en række gode tommelfingerregler, som er gode at huske og benytte, når Du skal udarbejde din webshop.

Den visuelle identitet

Først og fremmest er det vigtigt at have styr på det visuelle udtryk. Det er dette, der skal afspejle din virksomheds identitet og hurtigt give brugeren et indtryk af, hvad din virksomhed står for. Det er vigtigt at have en stærk, visuel identitet, da det det vil være denne, der danner grundlag for brugerens førstehåndsindtryk.

Du kan udarbejde en stærk, visuel identitet, ved at gøre brug af en anderledes farvepalette samt udvikle et unikt logo. Derudover kan du vælge at benytte et 5. element, som går igen på tværs af dine kanaler. Dette skal gerne være unikt og kendetegne lige netop din virksomhed.

Sørg for at holde et ensartet udtryk på tværs af dine kanaler, så den røde tråd bevares. Du kan med fordel udarbejde en design manual, da det vil gøre det mere effektivt at udarbejde content i fremtiden. Nedenfor kan du se Affiliaters design manual.

Affiliaters designmanual

Persuasive design

Når man designer digitale løsninger, kan det være en fordel at benytte de 6 persuasive principper indenfor persuasive design. Disse principper er såkaldte ”triggers”, som anvender den menneskelige psykologi, til at tiltrække nye brugere og kunder.

Vi vil nu præsentere dig for de 6 persuasive principper:

#1: Authority

Brugeren er tilbøjelig, til at stole på eksperter. Ved at gøre brug af ekspertudtaleser eller anmeldelser, kan man påvirke brugerens adfærd. Dette vil skabe en følelse af autoritet og troværdighed, og brugeren vil få fornemmelsen af, at din webshop er et sikkert sted at foretage et køb.

#2: Scarcity

Dette princip tager udgangspunkt i det psykologiske aspekt, at vi som mennesker hader at miste. Denne viden kan du anvende, til at få brugeren, til at føle, at de virkelig går glip af noget, hvis ikke de slår til nu og her. Dette kan du opnå, ved eksempelvis at skrive ”eksklusivt tilbud”, ”kun få tilbage”, ”tilbuddet udløber om X timer”.

#3: Social proof

I bund og grund omhandler dette princip, om at skabe troværdighed. Undersøgelser viser, at 14% stoler på en annonce, mens 70% stoler på andres subjektive holdninger. Derfor skal du som webshopejer lade alle dine kunder, fortælle deres meninger og holdninger.

Skab troværdighed, ved at dele anmeldelser og implementer en sektion med de mest solgte produkter på din webshop. Du kan også skabe troværdighed, ved at implementere E-mærket, gøre informationerne om din virksomhed lettilgængelige samt gøre brug af billeder, der indeholder mennesker.

#4: Liking

Som mennesker er vi meget tilbøjelige, til at lade os påvirke af andre mennesker, vi kan lide – og der er en tendens, til at vi kan lide dem, der minder om os selv.

Du kan gøre brug af liking på din webshop, ved at tilføje noget personligt på din ”Om os”-side. Du kan med fordel implementere en tekst, der fortæller ligheden mellem dig og dine kunder – og gerne noget, der relaterer sig til det du sælger. Sælger din virksomhed smykker? Så vis dine kunder lige netop dine yndlingssmykker.

#5: Reciprocity

Vi er mere tilbøjelige, til at give igen, hvis vi først har modtaget noget. Dette er et ultrastærkt våben, som du skal udnytte. Du skal give dine kunder noget værdi, da det dermed vil være mere sandsynligt, at de vil købe noget af dig på et senere tidspunkt.

For at komme reciprocity til livs skal du som sagt give dine kunder noget værdi. Du skal sikre dig, at dine kunder er opmærksomme på, at du giver noget væk – og du må gerne skære det ud i pap. Derudover skal du sørge for, at “gaven” er uventet og personlig.

#6: Consistency

Som mennesker vil vi gå langt, for at opretholde vores selvbillede. Når vi har besluttet os for, at en bestemt handling matcher, hvem vi er, vil vi være mere tilbøjelige, til at fortsætte denne adfærd.

Du skal stille spørgsmål, som får brugeren, til at comitte sig (til et bestemt selvbillede). Ved at benytte retoriske spørgsmål, kan du prøve at minde brugeren om et specifikt selvbillede, som er relevant for det du sælger. Hvis vi tager udgangspunkt i, at du sælger tilbehør til hunde, kan du skrive: ”Du elsker hunde, ikke?”.

Benyt det korrekte sprog

Undersøgeler viser, at 72,1% af internetbrugerne fortrækker at benytte hjemmesider på deres modersprog. Samt at forbrugerne vil være mere villige, til at købe et produkt på en webshop, hvis webshoppen er på deres modersprog. Derfor er det vigtigt, at du tilpasser sproget på din webshop til den målgruppe du henvender dig til. Hvis du er på det danske marked, kan du med fordel benytte det danske sprog – hvis du derimod er på det udenlandske marked, vil det være en fordel at benytte engelsk.

Ydermere er det vigtigt, at du ikke gør brug af flere forskellige sprog. Hold dig til et enkelt sprog på din webshop!

Webtilgængelighed

Når du udvikler din webshop er det vigtigt, at du indtænker, at alle skal kunne benytte din webshop. Den skal nemlig også kunne benyttes af folk med funktionsnedsættelser eller handicaps.

For at sikre, at alle kan anvende din løsning, skal den leve op til de 4 overordnede principper i webtilgængelighedsloven; opfattelig, anvendelig, forståelig og robust.

Disse principper dækker over følgende:

  • Alle billeder skal være opfattelige for brugerens skærmlæsere. Dette kan opnås, ved at tilføje alt-tekst til alle billeder.
  • Webshoppen skal være anvendelig for brugere, der benytter tastatur fremfor mus. Dette kan du gøre, ved at benytte tab order. Dette kan du læse mere om her.
  • Løsningen skal være forståelig, ved at tilbyde validering af felter og instruktioner ved fejlindtastning.
  • Webshoppen skal gøres robust gennem korrekt semantisk opmærkning. Det kan du gøre, ved at skabe en hierarkisk orden, ved at gøre korrekt brug af semantiske tages, herunder header, footer, h1-h6 mm.

SEO

Hvis du ønsker at ligge højt i søgeresultaterne på Google, er det ekstremt vigtigt, at du har fokus på SEO – men SEO kan være noget vanskeligt at arbejde med. Den ene dag kan du toppe nummer et, og den næste dag kan du ligge længere nede i søgeresultaterne.

For at optimere din SEO er det vigtigt, at du først og fremmest sørger for, at brugeroplevelsen på din webshop spiller 100%. Du skal gøre korrekt brug af h-tags (overskrifter), da det vil skabe en hierarkisk struktur på din webshop – og søgemaskinerne kan rangere, hvilket indhold der er vigtigst at prioritere. Din løsning skal også fremstå responsiv og skal fungere optimalt i både mobil- og desktopversion.

Dernæst skal du udarbejde en søgeordsanalyse, for at kortlægge, hvilke søgeord, der er relevante for din webshop og målgruppe. Når du er blevet bevidst om, hvilke søgeord du vil benytte, skal du gøre brug af dem i overskrifter og tekster på din webshop. Det er vigtigt, at dine tekster er unikke, og at du ikke har duplikeret indhold på tværs af dine sider. Sørg for at opdatere din webshop jævnligt, da søgemaskinerne prioriterer nyt indhold højt. Du kan med fordel gøre brug af en blog, hvor du jævnligt poster nye blogindlæg.

Ydermere skal du sørge for at udfylde metadata, herunder meta title, meta description og meta keywords. Meta data findes i hjemmesiders kodning, men hvis du gør brug af WordPress, kan du installere pluginnet, Yoast, hvor du let kan tilføje metadata til alle dine sider.

Det vil også være en god idé at gøre brug af linkbuilding, både interne links og backs links. Det er vigtigt, at du linker internt rundt til de forskellige sider, som du ønsker at brugerne skal navigere til. Dette vil gøre det lettere for Google at se, hvordan dit indhold er struktureret sammen. For at lave back links, skal du få andre hjemmesider, til at linke til din webshop. Du kan eksempelvis få andre hjemmesider, til at anbefale dit produkt.

E-handel og jura

Din webshop skal levere en række informationer – før, under og efter salget samt i forbindelse med fortrydelse af køb. Som hovedregel er det vigtigt at sørge for, at brugeren altid har adgang til følgende informationer: oplysninger om virksomheden, kontaktinformationer, priser, informationer om handelsbetingelser og fortrydelse/tilbagelevering af varer. Det er vigtigt, at informationerne er klare og lettilgængelige.

Cookies

Som webshopejer er det vigtigt, at du informerer brugerne om, hvilke informationer, der gemmes om dem, og hvad de bruges til. Brugerne skal kunne acceptere eller afslå brugen af cookies samt kunne se, hvilke cookies sitet bruger.

GDPR

GPDR-lovgivningen skal fremme virksomhedernes beskyttelse af persondata. Ifølge GDPR-lovgivningen er det et krav, at virksomheder og webshopejere dokumenterer, at personoplysninger behandles efter reglerne. Dermed er det vigtigt, at du implementerer en privatlivspolitik på din webshop, da det er en essentiel del, af at gøre din webshop GPDR-klar.

Nu er du blevet klogere på, hvad der er vigtigt at have in mente, når du skal udvikle din webshop. Hvis du benytter de tips og tricks vi lige har præsenteret dig for, får du med garanti en god webshop, der både vil skabe flere konverteringer og øge din digitale omsætning.