+45 93 99 98 57

kontakt@affiliater.dk

Sådan sikrer Du kvaliteten på din hjemmeside

 

Sådan sikrer du kvaliteten af din hjemmeside

Skrevet af Isabella Hilarius Nielsen | 19.10.2022

Du har udarbejdet en hjemmeside, der er funktionel og brugbar, men synes brugerne også det? Det kan du kun finde ud af på én måde, nemlig ved at teste din løsning. Det er vigtigt at udføre tests, for det som Du synes giver god mening, giver nødvendigvis ikke god mening for brugeren, der skal benytte din hjemmeside. Et godt råd er at teste din hjemmeside løbende, i stedet for at gøre det til sidst i processen. Dermed sikrer Du, at Du ikke skal foretage en række ændringer til sidst, men kan i stedet optimere din hjemmeside løbende i udviklingsprocessen. Nedenfor vil vi gøre dig klogere på, hvilke tests du kan benytte.

Tænke-højt-test

En tænke-højt-test bruges, til at forstå og finde ud af, hvor brugerne har udfordringer eller problemer, når de interagerer med hjemmesiden. Tænke-højt-tests er dog en smule ressourcekrævende, da de kræver en del forberedelse. Først og fremmest skal Du forberede og planlægge testopgaverne. For at kunne formulere testopgaverne skal Du stille dig selv følgende spørgsmål: hvad er hjemmesidens kernefunktionalitet? På baggrund af dette skal udvælge de tre vigtigste features, som Du ønsker, der skal testes på.

Her er en række gode råd at huske på, når Du skal designe dine testopgaver:

  • Opgaverne skal være mulige at løse på hjemmesiden.
  • De skal være relevante og realistiske. Lad ikke testpersonen forestille sig at være noget de ikke er – eks. en ældre svagtseende borger.
  • Hvis testdeltageren skal igennem forskellige trin, skal det ske i en naturlig og logisk rækkefølge – eks. et købsmodul.
  • De skal være beskrevet med et tydeligt start- og sluttidspunkt. Det skal være tydeligt, hvornår opgaven er løst.
  • De skal være af en realistisk og overskuelig længde. Brugeren må ikke gå kold og kede sig undervejs.
  • De skal være konstrueret som en opgave med et specifikt mål.

Eksempel på en testopgave:

  1. Du har hørt om Affiliater og er blevet nysgerrig på at finde ud af, hvem der står bag virksomheden. Sig svaret højt, når Du har fundet løsningen.
  2. Som webshopejer er Du blevet anbefalet Affiliater. Du vil gerne læse mere om deres services. Find frem til, hvilke services de tilbyder og sig det højt, når Du har fundet det.
  3. Du synes, at Affiliater tilbyder en række services som kunne være interessante for dig som webshopejer. Du vil gerne kontakte dem, for at høre mere. Hvordan vil du kontakte dem? Sig det højt, når Du har fundet løsningen.

Når Du har fået fastlagt dine testopgaver, skal du rekruttere testdeltagere, til at udføre din test. Det er vigtigt, at testdeltagerne repræsenterer din målgruppe. Du skal mindst udføre fem tests, da flere undersøgelser viser, at fem test vil vise 80% af fejlene.

5-sek test

En anden test, som også skal udføres på målgruppen er 5 sekunders testen. Som det ligger i navnet er den ikke særlig tidskrævende, og det er en nem og hurtig metode, til at få et indblik i brugernes førstehåndsindtryk af din hjemmeside.

Inden testen udføres skal Du opstille tre korte spørgsmål. Det kan eksempelvis være:

  1. Hvad handler hjemmesiden om?
  2. Hvad var mest iøjnefaldende på hjemmesiden?
  3. Beskriv hjemmesiden med et ord.

Dernæst skal Du præsentere testpersonen for hjemmesiden. Det er vigtigt, at testpersonen ikke får lov, til at kigge på hjemmesiden i mere end 5 sekunder. Efterfølgende skal testpersonen besvare de tre spørgsmål efter bedste evne.

Hotjar

Hotjar er et smart værktøj, til at få en indsigt i brugerens adfærd på din hjemmeside. Hotjar vil visualisere dine brugeres færden på hjemmesiden, og vil give dig et indblik i, hvordan brugerne agerer. Dermed kan du hurtigt blive klogere på, om dit design fungerer eller om Du burde optimere det.

Du kan let og hurtigt installere Hotjar til din hjemmeside. Du kan læse meget mere om det her.

Test af pagespeed

Denne test udføres ikke på målgruppen, men giver et indblik i, hvordan brugerne vil opleve din hjemmeside, når de besøger den. Testen tester din hjemmesides hastighed, dvs. mængden af tid, det tager din hjemmeside at blive indlæst i brugernes browser. Jo kortere tid, jo bedre – da dette vil resultere i en bedre brugeroplevelse. Hvis din hjemmeside tager længere end 3 sekunder, om at indlæse, vil over en fjerdedel af brugerne klikke væk.

For at test din hjemmesides hastighed kan du gøre brug af PageSpeed Insights. Det eneste du skal gøre er at indsætte din hjemmesides URL.

Fun fact: vidste du, at du kan gøre din hjemmeside bæredygtig?

I gennemsnit udleder en hjemmeside 0,5g CO2 per sidevisning. Dette betyder, at hvis internettet var et land, ville dets CO2 emission være sammenlignelig med Tyskland.

For at minimere energiforbruget, der er forbundet med at holde din hjemmeside kørende, skal Du følge disse gode råd:

  • Sørge for at rydde op og fjerne alt det overflødige indhold.
  • Du skal få brugeren, til at færdiggøre sine opgaver hurtigt, ved hjælp af god UX-design og undgå unødvendige page-loads.
  • Komprimer alt kode, grafik og billeder – og undgå at benytte video.
  • Gå efter mørke designs med færre blå toner.
  • Spar på JavaScript og vilde CSS-animationer.
  • Lav statiske hjemmeside – de er hurtigere og lettere end CMS’er.

Du kan teste din hjemmesides bæredygtighed her.

Er du i tvivl om, hvordan du kan optimere din hjmmeside?

Nu har Du udført en række tests, og er måske stadig i tvivl om, hvordan du kan optimere din hjemmeside eller webshop? I vores blogindlæg, Tips og tricks, til hvordan Du kan skabe en god webshop, kan du finde inspiration til, hvordan Du kan optimere din hjemmeside eller webshop.